Veiligheid aan boord

Veiligheid aan boord! Een belangrijk thema bij Rederij Prinsengracht. Wij varen alleen met schepen die gecertificeerd en goedgekeurd zijn door de scheepvaartinspectie. In Nederland is dat een dienst die hangt onder het Ministerie van IL&T die nagaat of de regels en wetgeving nageleefd worden op het water. Veiligheid staat bij ons voorop.

  • Zo heeft de Salonboot Avanti meerdere brandblussers aan boord met certificaten die niet ouder mogen zijn dan 2 jaar.
  • Word elke 5 jaar de romp van de Avanti doorgemeten door de dienst IL&T op de minimale stalen huiddikte van 5 mm
  • Is elke schipper gecertificeerd. Dat wil zeggen dat hij een het bezit is van een groot vaarbewijs. Een vaarbewijs dat voldoet aan alle passagierseisen en commerciële vaart. Uitsluitend afgegeven voor de beroepsvaart.
  • Zit er een aanvaringsschot in.
  • Is er voor elke passagier en bemanningslid een reddingsvest aan boord.
  • Hebben wij verplicht 2 gecertificeerde reddingsboeien aan boord.
  • Zijn er twee marifoons aan boord om met ander schepen te communiceren.
  • Is ons elektrisch schema en installatie nagekeken en goedgekeurd door de IL&T
  • Hebben wij een brandvertragend dak.
  • En hebben wij diverse alarminstallaties
  • Varen wij in Amsterdam en omgeving en is er direct een kade in d buurt om aan te kunnen leggen.
  • Entree en voldoet aan alle veiligheidseisen en er zijn diverse uitgangen
  • Wij leggen alleen aan bij steigers die aan onze veiligheidseisen voldoen.
  • Etc….

Er zijn vele voorwaarden verbonden aan het betaald varen met een passagierschip. De dienst IL&T zorgt op regelmatige basis van naleving en controle van regels en van schepen.

Specifieke veiligheid eisen aan boord van de Salonboot Avanti

  • Altijd de aanwijzingen en instructies opvolgen van de schipper inzake veiligheid
  • Het schip weegt 33 ton. Nooit armen of benen buiten boord hangen. Het is druk op de grachten
  • Nooit zich buiten of boven het dak  begeven. De bruggen in Amsterdam zijn laag en daar is weinig ruimte. 
  • Waarschuw de schipper mocht u een gevaarlijke situatie zien ontstaan